17 septembrie 1939: încă o zi în care Polonia nu a murit


« Polonia  încă nu a murit/ Atâta timp cât noi vom trăi/ Ce ne-au luat străinii prin forţă/ Cu sabia vom lua înapoi.// » (Mazurek dąbrowskiego)

Asa începe imnul national a Poloniei. O tara care a fost stearsa de 4 ori de pe harta, un popor care nu a putut fi sters din istorie. Pentru ca e un popor format din oameni liberi, nu din supusi ai unui stat. Iar statul valoreaza ceva doar daca le asigura mai bine libertatea si onoarea. Statul serveste cetateanul, nu invers. Incepand din secolul al XIV-lea, societatea poloneza s-a consolidat continuu, chiar daca asta a insemnat adesea o slabiciune relativa a statului.

« Sa punem intre noi fraternitatea si intelegerea si Dumnezeu ne va arata un conducator », se spune in acelasi  Mazurek dąbrowskiego, dar asta nu insemna un consens silit; incredibil, dar adevarat, hotararile Seimului (Parlamentul Poloniei medievale) se luau doar prin consens; si mai incredibil pentru secolele XVI – XVIII, cand in Europa infloreau regimuri absolutiste, fiecare dintre cei peste 1 milion de cetateni ai Republicii (desi avea un rege, tara se numea Rzeczpospolita – Republica) avea dreptul de veto liber fata de orice decizie la care nu fusese parte (adica avea dreptul sa nu se supuna unei legi votate fara acordul sau).

Un istoric român spunea ca la noi a fost valorizat prea mult statul si prea putin pretuita dezvoltarea societatii. Ca am avut timp de secole prea mult stat si prea putina societate. Polonia a adoptat formula inversa: o societate puternica si sanatoasa a fost pretuita mult mai mult decat puterea statului. Si Polonia inca nu a murit.

La 17 septembrie 1939, cand polonezii se bateau inca pentru Varsovia cu armatele lui Hitler, Stalin a ocupat jumatatea rasariteana a Poloniei. Ofiterii polonezi luati prizonieri de sovietici au fost ucisi la Katyn. Non omnis moriar.

 

6 réflexions sur “17 septembrie 1939: încă o zi în care Polonia nu a murit

  1. Crima de la Katyn mi se pare cea mai odioasa crima din timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial. De foarte multe ori mi-am pus intrebarea :Care a fost motivul real al acestui masacru abominabil (chiar si Hitler avea o pozitie oficiala si cunoscuta de toata lumea in masacrarea evreilor, tiganilor si, sa nu uitam, a popoarelor slave. Despre masacrarea acestora din urma se vorbeste mult prea putin. Armata hitlerista a ars si sters de pe fata pamantului sate intregi din Belorusia, Ucraina. De ce?) . Avem foarte multe de invatat de la poporul polonez, care a trecut prin multe vitregii ale istoriei, dar a ramas mandru si demn.

    1. Deviza armatei poloneze: Dumnezeu, Onoare si Patrie. Stalin a incercat sa extermine acesti trei adversari teribili: credinta, memoria si devotamentul fata de o comunitate concreta.

  2. « Society everywhere is a conspiracy against the manhood of every one of its members. Society is a joint-stock company, in wich the members agree, for the better securing of his bread to each sahareholder, to surrender the liberty and the culture of the eater. The virtue in the most request is conformity. Self-reliance is its aversion. It loves not realities and creators, but names and customs.
    Society never advances. It recedes as fast as on one side as it gains on the other. It undergoes continual changes; it si bararous, it is civilized, it is christianized, it is rich, it is scientific; but this change is not amelioration. For every thing that is given, something is taken. Society requires new arts and loses old instincts. What a contrast between the well-clad, reading, writing, thinking American with a watch, a pencil and a bill of exchange in his pocket, and the naked New Zealander, whose property is a club, a spear, a mat and an undivided twentieth of a shed to sleep under! But compare the health of the two men and you shall see that the white man has lost his aboriginal strength. If the traveller tell us truly, strike the savage with a broad axe, and in a day or two the flash shall unite and heal as if you struck the blow in to soft pitch, and the same blow shall sent the white to his grave.
    The civilized man has built a coach, but has lost the use of his feet. He is supported on crutches, but lacks so much support of muscle. He has a fine Geneva watch, but he fails of the skill to tell the hour by the sun. A Greenwich nautical almanac he has, and so being sure of the information when he wants it, the man in the street does not know a star in the sky.The solstice he does not observe; the equinox ke knows as little; and the whole bright calendar of the year si without a dial in hos mind. His note-books impair his memory; his libraries overload kis wit; the insurance-office increases the number of accidents; and it may be a question whether machinery does not encumber; whether we have not lost by refinement some energy, by a Christianity entrenched in establishments and forms, some vigor of wild virtue. For every Stoic was a Stoic; but in Chistendom where is the Christian? »

    Ralph Waldo Emerson – Self-reliance

    1. A. Nu exista umanitate in afara societatii. Omul este om prin alti oameni. Am vorbit despre conceptul ubuntu – creatie a unor triburi africane care constituie acelasi tip de societate ca si neozeelandezii maori admirati de Emerson. Omul izolat nu exista. Lasa un om in padure si va deveni lup. Nici macar lup, daca nu-si va gasi o haita.
      B. Conceptul de « manhood » la Emerson e foarte patriarhal – fiti sigura ca nu include femeile decat ca « ajutoare » ale barbatului.
      C. Spatiul intim nu apare decat in societatile care ofera o anumita siguranta. Daca ar exista, omul « salbatic » ar fi in mare masura « exterior ». « Persoana », « incredere in sine », chiar si « sine » devin concepte in buna masura goale de continut fara raportarea la societate.
      D. Lupta societatii cu « creatorii » exista, dar e in buna masura benefica. Exagerarile se vad cu ochiul liber azi: azi toti se vor « creatori » si rezultatul e efemerizarea si bagatelizarea actului de creatie, pe de alta parte, societatea degenerata in s(t)at global adopta o pletora de reglementari (ce mancam, ce vorbim, cum iubim) care nu se mai bazeaza pe un cod general acceptat, ci doar pe forta pura.
      E. E falsa ideea ca suntem mai putin sanatosi decat « primitivii ». Da, exista mult mai multi bolnavi si mai multe boli, dar asta se intampla pentru ca nu mai murim la prima pneumonie.

      Multumesc pentru provocare; o sa mai scriu poate despre fenomenul sociaL numit Polonia.

  3. Cei care stiu ce scrie in Constitutia noastra, stiu ca Romania este definita ca “stat social”, ca articolul 47 spune ca statul trebuie sa asigure, prin masurile economice si sociale, un nivel de trai decent pentru cetateni si, in acelasi timp, ca drepturile sunt pentru toti cetatenii, fara discriminare. Mai mult, exista si obligatia de solidaritate a statului fata de cei mai dezavantajati. De asemenea, ca sa inchei acest “curs” de drept constitutional, drepturile sunt ”legate” de obligatii (in drept se spune ca sunt corelative). Ce inseamna asta? Ca, daca ti se retrag unele drepturi, dispar si obligatiile atasate. Altfel spus, cand Traian Basescu anunta ca statul nu ii poate ajuta pe TOTI cetatenii, le ofera celor pe care nu-i ajuta libertatea de a nu mai respecta obligatiile pe care le au fata de stat. Cu alte cuvinte, desface “contractul social”, cel care face ca aceasta tara sa fie o societate cu reguli si cu responsabilitati.

Laisser un commentaire

Entrez vos coordonnées ci-dessous ou cliquez sur une icône pour vous connecter:

Logo WordPress.com

Vous commentez à l'aide de votre compte WordPress.com. Déconnexion / Changer )

Image Twitter

Vous commentez à l'aide de votre compte Twitter. Déconnexion / Changer )

Photo Facebook

Vous commentez à l'aide de votre compte Facebook. Déconnexion / Changer )

Photo Google+

Vous commentez à l'aide de votre compte Google+. Déconnexion / Changer )

Connexion à %s