Terapia noematică (1.1.2): Încercare si eroare


1.1.2.0. Încercare si eroare e un model de invatare comportamentalist. În forma sa pura presupune ca incercarile au loc mai intai la intamplare, apoi soarecele de experienta incepe sa memoreze incercarile infructuoase pentru a le evita, crescandu-si astfel sansele de a iesi din labirint pentru a ajunge la recompensa.

1.1.2.1. Diferenta dintre oameni si soareci intr-un labirint e ca oamenii pot avea o reprezentare a labirintului, anterioara experientei concrete. Omul isi poate spune: acesta pare un labirint si s-a dat deja o solutie pentru a iesi intr-un timp rezonabil din labirint – pune mana dreapta pe un perete si mergi fara sa te intorci tinand mereu mana pe acel perete.

1.1.2.2. Conceptul de incercare si eroare ramane esential si intr-o perspectiva noematica,  dar nu in primul rand ca o dobandire de abilitati in vederea supravietuirii, ci ca un exercitiu de construire personala a sensului povestii de viata.

1.1.2.2. A. Aplicatie. Esti un tânăr de 28 de ani, ai avut o afacere care a mersRetete Culinare - Dulceata de caise facuta la cuptor bine vreo 3 ani, apoi nu a mai mers, esti un bucatar bun si lucrezi intr-un loc bun, dar nu prea iti place programul, ai vrea sa iti continui studiile, dar nu prea stii cum sa faci rost de bani si timp pentru asta. Simti ca ar trebui sa iei o decizie si nu stii ce cale sa apuci:

  • sa ramai angajat pentru avea un venit stabil, care te-ar ajuta in aceasta perioada in care tocmai te-ai hotarat sa te implici mai serios intr-o relatie
  • sa incerci sa deschizi din nou o afacere
  • sa iti continui studiile, bazandu-te pe ajutorul financiar al parintilor
  • sau … ceva ce n-ai spus nimanui pana acum… visul tau drag… sa faci dulceata!

Care e iesirea din acest labirint?

4 réflexions sur “Terapia noematică (1.1.2): Încercare si eroare

  1. oala cu fructe fierbe mocnit. dulceața se prinde. se etichetează borcanele și se leagă cochet cu sfoară de cânepă afacerea e nouă, dulceața e bună. cât se leagă magiunul, e timp de studiu. lângă tine, ea face cornulețe și-ți zâmbește vanilat.

  2. de ce nu ne scoateti din labirint? 🙂
    nu inteleg aplicatia
    eu as negocia cu sefu’ pt alt program
    Am si eu o aplicatie:
    Intr-o groapa sunt 5 oameni: o fata saraca de 16 ani, un geniu de profesor universitar 57 ani , o femeie de 38 de ani insarcinata si un barbat de 25 de ani bolnav si un copil problema de 9 ani. Groapa s-ar putea surpa in fiecare clipa si tu esti singurul care trebuie sa decida in ce ordine sunt scosi din groapa.
    Dar daca si tu esti in groapa, dar tot tu decizi cine iese primu’?
    nu se pun intrebari suplimentare,
    aplicatia este poate un joc imposibil de situatie, dar eu am primit raspunsuri la ea si chiar diferite rau:))))

  3. Iesirea se gaseste prin incercare si eroare. Ar putea sa fie asa cum zice Ramona, dar exista si posibilitatea ca EA sa nu rada vanilat ci apasat, si atunci? Atunci vom vedea. Mai precis, subiectul nostru va avea de facut inca o alegere. Urmata de o noua incercare.

Laisser un commentaire

Entrez vos coordonnées ci-dessous ou cliquez sur une icône pour vous connecter:

Logo WordPress.com

Vous commentez à l'aide de votre compte WordPress.com. Déconnexion /  Changer )

Photo Google+

Vous commentez à l'aide de votre compte Google+. Déconnexion /  Changer )

Image Twitter

Vous commentez à l'aide de votre compte Twitter. Déconnexion /  Changer )

Photo Facebook

Vous commentez à l'aide de votre compte Facebook. Déconnexion /  Changer )

Connexion à %s